Po Gwizdku. Odcinek 16

Zapraszamy na kolejny odcinek cyklu „Po Gwizdku”, w którym przedstawiciele Wydziału Sędziowsko-Komisarskiego PLK tłumaczą wybrane sytuacje z ostatniego tygodnia rozgrywek Energa Basket Ligi.

1. Pszczółka Start Lublin – Arged BMSlam Stal Ostrów Wlkp. Faul obrońcy, atakującego czy bez gwizdka?

Roman Szymański (nr 19, Pszczółka Start) wykonuje obrót w stronę kosza, a Armani Moore (nr 52, Arged BMSlam Stal) próbuje go zatrzymać. Kiedy następuje kontakt pomiędzy graczami, sędzia orzeka faul obrońcy.

Nieprawidłowa decyzja sędziego.

Uzasadnienie: faul osobisty atakującego. Mimo że atakujący wykonuje normalne koszykarskie zagranie (obrót), to on jest odpowiedzialny za ten nielegalny kontakt, ingerując lewym ramieniem w cylinder obrońcy. Zgodnie z nowymi wytycznymi FIBA, kontakt ten należy uznać za faul osobisty, jako że jest to koszykarska próba przeniesienia piłki z jednej strony na drugą w układzie góra-dół.

Więcej o zmianach w Oficjalnych Przepisach Gry w Koszykówkę 2020 można znaleźć klikając TEN LINK

 

 

2. Polski Cukier Toruń – HydroTruck Radom. Zasłona legalna czy nie?

Roberts Stumbris (nr 23, HydroTruck) kozłuje w kierunku kosza, a kryjący go Aaron Cel (nr 5, Polski Cukier) próbuje go powstrzymać. Kiedy na drodze obrońcy staje Jakub Zalewski (nr 13, HydroTruck) i następuje kontakt między graczami, sędzia orzeka faul atakującego.

Prawidłowa decyzja sędziego.

Uzasadnienie: faul blokowania – nielegalna zasłona. Zawodnik ataku nie respektuje elementów czasu i odległości, stawiając zasłonę przeciwko zawodnikowi w ruchu, a zatem zgodnie z Art. 33.7 Oficjalnych Przepisów Gry w Koszykówkę to on jest odpowiedzialny za ten nielegalny kontakt.
Jeżeli przeciwnik jest w ruchu, mają zastosowanie elementy czasu i odległości. Zasłaniający musi zostawić dość miejsca, aby zawodnik zasłaniany był w stanie uniknąć zasłony poprzez zatrzymanie się lub zmianę kierunku.
Wymagana odległość nie może być mniejsza niż 1 i większa niż 2 normalne kroki.

 

 

3. PGE Spójnia Stargard – Legia Warszawa. Punkty należy zaliczyć czy nie?

Kiedy Lester Medford (nr 8, Legia) wykonuje rzut do kosza, Earl Watson (nr 33, Legia) i Szymon Walczak (nr 3, PGE Spójnia) walczą o pozycję do zbiórki. Kiedy następuje kontakt pomiędzy graczami, sędzia orzeka faul Earla Watsona. Co więcej, piłka wpada do kosza i punkty zostają zaliczone.

Prawidłowa decyzja sędziego.

Uzasadnienie: punkty należy zaliczyć. Zgodnie z Art. 10 Oficjalnych Przepisów Gry w Koszykówkę piłka nie staje się martwa i jeżeli rzut jest celny, punkty zostaną zaliczone, kiedy piłka jest w locie do kosza po rzucie z gry i sędzia zagwiżdże. W tym przypadku jest to gwizdek na faul.
Co więcej, gdyby drużyna Legii przekroczyła limit fauli drużyny w tej kwarcie, faulowanemu zawodnikowi zostałyby przyznane 2 rzuty wolne.

 

 

4. Anwil Włocławek – King Szczecin. Błąd wprowadzenia piłki czy akcja legalna?

Ivan Almeida (nr 6, Anwil) wprowadza piłkę spoza boiska. Kiedy Ivan robi wykrok i wypuszcza piłkę z rąk, sędzia orzeka błąd wprowadzenia piłki do gry.

Nieprawidłowa decyzja sędziego.

Uzasadnienie: akcja legalna. Zgodnie z Art. 17 Oficjalnych Przepisów Gry w Koszykówkę atakujący nie popełnił błędu wprowadzenia, ponieważ nie dotykał już piłki kiedy postawił prawą stopę na boisku.

 

 

5. Enea Astoria Bydgoszcz – Polski Cukier Toruń. Nielegalne dotykanie piłki czy akcja legalna?

Paulius Dambrauskas (nr 44, Enea Astoria) jest faulowany w akcji rzutowej, a następnie jego rzut zostaje zablokowany przez Carltona Bragga (nr 15, Polski Cukier) po gwizdku sędziego. Sędziowie uznają akcję Bragga za legalną.

Prawidłowa decyzja sędziów.

Uzasadnienie: akcja legalna. Zgodnie z Art. 31 Oficjalnych Przepisów Gry w Koszykówkę obrońca nie popełnił błędu nielegalnego dotykania piłki, ponieważ dotknął piłkę, kiedy ta była w locie wznoszącym. Nawet gdyby w tej sytuacji piłka wpadła do kosza, to punkty nie mogą zostać zaliczone, jako że w momencie jej dotknięcia po gwizdku, staje się ona martwa.

 

 

6. Enea Astoria Bydgoszcz – Polski Cukier Toruń. Faul osobisty czy niesportowy?

Obie Trotter (nr 11, Polski Cukier) wykonuje akcję rzutową, a Paulius Dambrauskas (nr 44, Enea Astoria) próbuje zablokować ten rzut. Kiedy po zablokowaniu piłki następuje kontakt między graczami, sędziowie nie przerywają gry.

Nieprawidłowa decyzja sędziów.

Uzasadnienie: faul niesportowy C2 – nadmierny kontakt. Za nielegalny kontakt odpowiedzialny jest obrońca. Mimo że w pierwszym momencie obrońca zablokował piłkę, to późniejszy kontakt prawą ręką z twarzą atakującego stanowi nadmierny kontakt i powinien być orzeczony jako faul niesportowy C2.
Należy pamiętać, że nie każdy kontakt z twarzą/głową przeciwnika automatycznie jest faulem niesportowym lub dyskwalifikującym. Przypadkowy i/lub nienadmierny kontakt mający wpływ na grę będzie faulem osobistym, a marginalny kontakt będzie sytuacją bez gwizdka.
 

Źródło: Polska Liga Koszykówki