Po Gwizdku. Odcinek 5

Zapraszamy na kolejny odcinek cyklu „Po Gwizdku”, w którym przedstawiciele Wydziału Sędziowsko-Komisarskiego PLK tłumaczą wybrane sytuacje z ostatniego tygodnia rozgrywek Energa Basket Ligi. Kolejne materiały – w każdy piątek!

Poniższy materiał ma charakter edukacyjny. Skierowany jest do wszystkich osób, które chcą być na bieżąco z Przepisami Gry w Koszykówkę i ich Oficjalnymi Interpretacjami.

 

 

1. Polski Cukier Toruń – Zastal Enea BC Zielona Góra. Kroki czy nie?

Keyshawn Woods (nr 32, Polski Cukier) kończy kozłowanie i wykonuje akcję rzutową. Sędzia orzeka błąd kroków.

Nieprawidłowa decyzja sędziego.

Uzasadnienie: akcja legalna. Zgodnie z Art. 25. Przepisów Gry w Koszykówkę atakujący nie popełnił błędu kroków, jako że złapał piłkę oburącz dotykając podłogi lewą nogą (krok „0”), a następnie wykonał poprawną sekwencję: prawa-lewa-rzut.
Oceniając zagrania zawodnika w ruchu należy uchwycić moment, w którym zawodnik łapie piłkę oburącz lub piłka spoczywa w jego ręce.

Więcej o krokach można znaleźć klikając TEN LINK

 

 

2. Polpharma Starogard Gdański – King Szczecin. Zasłona, legalna czy nie?

Grzegorz Surmacz (nr 33, Polpharma) ma postawić zasłonę dla swojego partnera w zagraniu Pick and Roll lub Pick and Pop. W momencie kiedy następuje kontakt pomiędzy stawiającym zasłonę i obrońcą sędzia orzeka faul zawodnika stawiającego zasłonę.

Prawidłowa decyzja sędziego.

Uzasadnienie: faul blokowania – nielegalna zasłona. Zawodnik ataku powoduje nielegalny kontakt uniemożliwiający skuteczną obronę zawodnikowi zasłanianemu. Stawiając zasłonę przeciwko zawodnikowi w ruchu nie respektuje elementów czasu i odległości, co stanowi naruszenie zapisów Art. 33.7 Przepisów Gry w Koszykówkę. Wymagana odległość to 1-2 kroki w zależności od szybkości poruszania zasłanianego. Dodatkowo, aby zasłonę uznać za legalną, stawiający zasłonę musi stać nieruchomo obiema stopami na podłodze wewnątrz swojego cylindra, kiedy następuje kontakt z przeciwnikiem.

Więcej o zasłonach Pick and Roll można znaleźć klikając TEN LINK

 

 

3. Polski Cukier Toruń – Zastal Enea BC Zielona Góra. Kroki czy nie?

Geoffrey Groselle (nr 41, Zastal Enea BC) kończąc kozłowanie wykonuje obrót (spin move), po którym oddaje rzut. Sędzia orzeka błąd kroków.

Prawidłowa decyzja sędziego.

Uzasadnienie: błąd kroków. Zgodnie z Art. 25. Przepisów Gry w Koszykówkę atakujący popełnił błąd kroków ponieważ trzymając piłkę przestawił nogę obrotu (prawa noga). Zawodnik mógł piwotować tylko na tej nodze lub wybić się z niej, ale wtedy piłka musiałaby opuścić jego ręce, zanim którakolwiek noga dotknęłaby ponownie podłogi.

Więcej o krokach można znaleźć klikając TEN LINK

 

 

4. GTK Gliwice – Pszczółka Start Lublin. Faul niesportowy czy faul osobisty?

Mateusz Dziemba (nr 3, Pszczółka Start) rozpoczyna szybki atak, a Joshua Perkins (nr 1, GTK) zajmuje legalną pozycję obronną na drodze kozłującego. Atakujący zmienia kierunek poruszania i wtedy następuje kontakt rękami spowodowany przez obrońcę. Sędzia odgwizduje faul niesportowy.

Prawidłowa decyzja sędziego.

Uzasadnienie: faul niesportowy C3. Obrońca zajął legalną pozycję obronną na drodze przeciwnika, a następnie widząc, że ten zmienia kierunek poruszania, wykonuje ruch w jego kierunku i powoduje kontakt niestanowiący próby zagrania piłką. To ruch w kierunku gracza z piłką zmienia status obrońcy z pasywnego na aktywnego.

FIBA opisując zasady oceny kryterium faula niesportowego C3, definiuje pojęcia obrońcy aktywnego i pasywnego:
– Obrońca pasywny to gracz w legalnej pozycji obronnej próbujący bronić zgodnie z przepisami. Na ogół to gracz z piłką idzie w jego kierunku, nie odwrotnie. W przypadku popełnienia przewinienia, będzie to faul osobisty.
– Obrońca aktywny to taki, który nie będąc w legalnej pozycji obronnej wykonuje ruch w kierunku przeciwnika z piłką w celu popełnienia faula. Przewinienia spowodowane przez aktywnego obrońcę starającego się zatrzymać transmisję bez próby zagrania piłką powinny być oceniane jako niesportowe.

Zatem kontakt ten spełnia kryterium C3 Art. 37. Przepisów Gry w koszykówkę (zawodnik obrony, w celu przerwania postępującego kontrataku, powoduje niepotrzebny kontakt z zawodnikiem drużyny przeciwnej).).

Więcej o faulu niesportowym z kryterium C3 można znaleźć klikając TEN LINK

 

 

5. Polski Cukier Toruń – Zastal Enea BC Zielona Góra. Faul czy blok?

Damian Kulig (nr 77, Polski Cukier) penetruje w kierunku kosza i rozpoczyna akcję rzutową, a obrońca – Geoffrey Groselle (nr 41, Zastal Enea BC) – próbuje zablokować ten rzut. Sędzia orzeka faul obrońcy w akcji rzutowej. Kamera podkoszowa pokazuje, że obrońca uderzył tylko w piłkę, a nie rękę rzucającego.

Nieprawidłowa decyzja sędziego.

Uzasadnienie: akcja legalna – piłka dla drużyny Zastal Enea BC. Ostatnim, który dotykał piłki zanim wypadła poza boisko był zawodnik atakujący.

 

 

Źródło: Polska Liga Koszykówki